TOKKA


Alun perin kvartettina toiminut Seppo Kantosen käynnistämä Tokka on nyttemmin kiteytynyt trioksi, jossa Kantosen lisäksi soittavat basisti Ville Herrala ja rumpali Mikko Hassinen. Tämä huippumuusikoista koostuva kolmikko tuo Suomen jazzkartalle aivan uudenlaisen ja uniikin pianotrion, jossa Kantosen häikäisevä ja briljantti pianismi tulee kerrankin riittävän hyvin esille. Esikoislevy, kuten konserttiohjelmistokin, koostuu Kantosen ja Hassisen sävellyksistä.

SEPPO KANTONEN on yksi keskeisimmistä suomalaisen jazzin pianisteista. Hänen pitkälle uralleen on mahtunut niin monia kokoonpanoja, että koko listasta tulisi aivan mahdottoman pitkä. Kansainvälistä tasoa olevan Kantosen asemaa suomijazzin kentässä kuvaa hyvin mm. se, että hän sai Jazzliiton Yrjö-palkinnon jo uransa alkupuolella, vuonna 1985. Jazzrytmit-lehden kriitikkoäänestyksissä hänet on useasti valittu vuoden parhaaksi pianistiksi ja/tai kosketinsoittajaksi.

UMO Jazz Orchestra ja Pekka Pohjola Group ovat pari keskeistä tekijää hänen urallaan. Hän on myös jo yli 20 vuoden ajan ollut Eero Koivistoisen tärkeä luottomies kaikissa Koivistoisen kokoonpanoissa. Kantonen on harvemmin toiminut itse bändijohtajana - tai ainakin hän on vähätellyt omaa rooliaan niissä. Esimerkiksi 1997 - 2001 toiminut Klang oli hänen mukaansa kollektiivi, jossa basisti Uffe Krokfors ja rumpali Markku Ounaskari olivat tasavertaisia kumppaneita hänen kanssaan. Joka tapauksessa Klang oli merkittävä ja vaikuttava trio, joka peruskeikkojensa lisäksi esiintyi usein vierailevien solistien kanssa ja yhtye teki mm. marraskuussa 1998 Jazzliiton kiertueen puolalaisen trumpetistilegenda Tomasz Stankon kanssa.

VILLE HERRALA on hyvä esimerkki siitä, että hyvälle basistille löytyy aina runsaasti töitä. Aloitettuaan opintonsa Sibiksen jazzosastolla vuonna 2000, kiinnityksiä alkoi heti sataa hänelle pilvin pimein useiden bändiliidereiden halutessa hänet oman bändinsä basistiksi. Muutaman vuoden ajan Herrala oli mukana Sakari Kukon Piirpauke-yhtyeessä. Sen lisäksi hän on ollut mukana mm. Severi Pyysalon, Jukka Perkon ja Jenny Robsonin yhtyeissä monien muiden kokoonpanojen ohella.

MIKKO HASSINEN on varsinainen musiikin monitoimimies: rumpali, säveltäjä, kapellimestari ja tuottaja. Hän on nimenomaan paljon enemmän kuin "pelkkä" rumpali: akustisen ja elektronisen musiikin säveltäjä, sekä klassisen musiikin ja jazzin tuottaja. Hän toimii usein myös UMO Jazz Orchestran kapellimestarina, jolle, samoin kuin monille pienyhtyeille, hän on säveltänyt paljon musiikkia. Jazzin lisäksi hän on tehnyt musiikkia myös kamarimusiikkiyhtyeille ja tanssiteoksiin.  Hassisen pitkäaikaisista kiinnityksistä voidaan mainita ainakin Riitta Paakki Trio, Pepa Päivinen Trio ja Eero Koivistoisen yhtye. Hän on johtanut myös omia yhtyeitä, kuten Argus, sekä Muuntaja, joka käynnistyi 6-henkisenä elektrojazzia soittavana kokoonpanona, mutta muotoutui myöhemmin akustiseksi kvartetiksi.

 

 

Tämä on modernia pianojazzia Bill Evansin merkeissä, mutta myös vaihtelevaa, melodista musiikkia, jossa on hienoja vetoja sekä klassisen kamarimusiikin että rehelliseen bluesiin, rockiin ja lisänä jotakin kansanmusiikkimaisuutta, jota voisin mahdollisesti uskaltaa määritellä suomalaiseksi. Kantonen soittaa selkeästi ja elegantisti...
Muutoin trion tunnusmerkkinä on, että ei ainoastaan Kantonen vaan myös suuressa määrin myös Hassinen ja Herrala soittavat syvästi ajatellen ja selvin sävellyksellisin aikein.
Johannes Cornell, Dagens Nyheter 14.6.2009

Hassisen ja Kantosen sävellykset tekevät kokonaisuudesta tajuttoman monipuolisen, yhtyesoitossa on hulppeaa imua, ja Kantonen säihkyy kuin taivaan kirkkain tähti ikään. Tallella on nuoruuden energia, mutta visiot ovat laajentuneet. Kantonen on virtuoosi joka ei soita yhtään turhaa ääntä.
Pentti Ronkanen, Suomi-jazzverkkosivut, 20.4.2009

...Kantosen kappaleet ovat hyvin omaleimaisen iskeviä ja täynnä persoonallisuutta. Ei tarvitse kehua Seppo Kantosen pianismia, sillä kaikki jotka ovat tätä muusikkoa nähneet ja kuulleet tietävät, minkälaisesta soiton tasosta on kysymys. Pianismin kaikki elementit ovat tasapainoisesti hallinnassa, mikä tulee erityisesti esille trioyhteydessä, kun Kantosen persoonallisuus on keskipisteessä.
Kompistakaan ei ole kuin hyvää sanottavaa: vaikka pianon rooli on voimakas, myös Herrala ja Hassinen osallistuvat menestyksekkäästi luovaan toimintaan.
Tokka toimii - täysillä.
Jan-Erik Holmberg, Jazzradio 6.4.2009

...Tokka-trio näyttää toteuttavan mainiosti kansainvälisen pianotrioismin menestysformaattia E.S.T.: Bad Plussan ja muiden jalanjäljillä.

Tokka toteutti uudella levymateriaalillaan alan parhaita periaatteita: kokonaisvaltaista orkestraalisuutta, sävellyksellistä soitteiden suunnittelua, herkkää vuorovaikutusta, jopa temaattisesti ajateltua ja monivivahteista työtä.

Jukka Hauru, Helsingin Sanomat 27.3.2009

 

Kahden [kuuntelu]kerran jäljiltä rohkenen kuitenkin antaa näille maailmanluokan huippuherroille täydellisyyttä hipovat pisteet. Karu tosiasia on, että kun homman osaa, niin sen todella osaa, jazzissakin...
Onhan tämä nyt sitä jazzherkkua?

Osku Rajala, www.jazzrytmit.com, 25.3.2009

 

www.myspace.com/seppokantonen

 

 


Julkaisut tältä artistilta: